Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Zdrowy tryb życia dawniej i dziś

Zdrowy tryb życia dawniej i dziś

Zdrowy tryb życia to zawsze była ważna sprawa. Dawniej jednak wyglądało to nieco inaczej. Ruch był naturalną częścią życia ludzi. Większość pracowała fizycznie, obowiązków domowych nie wypełniały maszyny, a utrzymanie kontaktów towarzyskich wymagało wzajemnych odwiedzin i spotykania się twarzą w twarz. Nikt nie myślał wówczas także o jakichś drastycznych dietach. Spora część żywności pochodziła z własnych upraw i hodowli. Ludzie jedli regularnie, ponieważ tego wymagał rytm dnia i pracy. Nie mieli dostępu do przetworzonej żywności, a w ich jadłospisie było sporo warzyw, owoców i naturalnych składników. Poza tym rzadko kto mógł sobie pozwolić na regularne przejadanie się. Ludzie z niższych warstw społecznych większość dnia spędzali w pracy, a tak zwani lepiej urodzeni musieli trzymać dietę, by się nie zapuścić i mieć szanse na dobre zamążpójście. To oczywiście jest wielkie uproszczenie. Trudno jednak zaprzeczyć, że dawniej ludzie żyli zdrowiej. Więcej się ruszali i mieli stały dostęp do naturalnej żywności. Takiej, która obecnie określana jest jako eko i kosztuje sporo pieniędzy. Współcześni mogliby się zatem w kwestii zdrowego trybu życia wiele nauczyć od poprzednich pokoleń. Widać to chociażby po nieco starszych pokoleniach. Wielu sześćdziesięciolatków i jeszcze starszych osób nadal wciela zasady zdrowego trybu życia, choć mogą nawet nie znać tego pojęcia. Jedzą regularnie i nie przejadają się, ponieważ wychowali się w czasach, kiedy ludzie raczej nie mieli dostępu do nadmiaru żywności i nie chodzili ociężali z przejedzenia. I już na tych dwóch przykładach dobrze zobrazowane są dwie podstawowe zasady zdrowego stylu życia. Mianowicie niewielkie posiłki, jedzone w regularnych odstępach czasu. Dieta to zasadniczy aspekt dbania o siebie. To, co dawniej przychodziło ludziom naturalnie i w sposób niewymuszony, dzisiaj musi mieć nazwę i być dokładnie określonym. Półki  w księgarniach aż uginają się od ciężaru różnego rodzaju poradników. Jeszcze więcej informacji można znaleźć w sieci. Temat jedzenia pojawia się też w licznych programach medialnych oraz w prywatnych rozmowach. Dieta to jedno z najlepiej obecnie opisanych i omówionych zagadnień. Tymczasem liczba ludzi z nadwagą i tych zmagających się z jeszcze poważniejszą otyłością nieustannie rośnie. To jeden z największych paradoksów współczesnego świata. Być może za dużo się myśli i mówi, a zbyt mało robi w celu zadbania o siebie. Dotyczy to również ograniczonej aktywności fizycznej oraz braku skutecznego odpoczynku. W dwudziestym pierwszym wieku nawet do najbliższego sklepu jeździ się samochodem, by później przywieźć pełen bagażnik gotowych posiłków o wątpliwym składzie. Wieczorem nie trzeba zatem spędzać godziny w kuchni, by przygotować kolację. Wystarczy podgrzać i można spędzić miło czas na kanapie. Niby to odpoczynek, ale jego jakość też pozostawia wiele do życzenia. Tak naprawdę człowiek wypoczywa skutecznie, jeżeli najpierw zmęczy się jakąś aktywnością, a potem zadba o higienę snu. Wszelkie ekrany powinny zniknąć z sypialni, musi być ona miejscem wyciszonym, możliwie zaciemnionym oraz przewietrzonym. Po nocy w takim pomieszczeniu, najlepiej na wygodnym łóżku, człowiek wstaje wypoczęty. Po porannych ćwiczeniach, najlepiej rozciągających i dotleniających, należy zjeść pełnowartościowe śniadanie. Na stole powinny królować warzywa, przyda się jednak także pełnoziarniste pieczywo, odrobina naturalnego masła, sery i wędlina. Warto popijać zieloną herbatę, choć miłośnikom kawy filiżanka czarnego napoju też nie zaszkodzi. Można dodać mleka, według niektórych badań takie zestawienie korzystnie wpływa na organizm. Nie ulega wątpliwości, że codzienność i styl życia współczesnych ludzi znacząco różnią się od tych sprzed wieków czy chociażby dekad. Świat się jednak zmienia, a ludziom pozostaje się dostosować i szukać najlepszych, czytaj najzdrowszych, dla siebie rozwiązań. Często nie da się uniknąć siedzącego trybu pracy, ale można równoważyć jego wpływ systematyczną aktywnością. Trudno też całkowicie ograniczyć udział tak zwanej chemii, czyli sztucznych dodatków do żywności. Warto jednak poświęcić czas na szukanie możliwie najbardziej naturalnych składników.

Post a Reply