Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Warzywa i owoce w codziennej diecie

Warzywa i owoce w codziennej diecie

O tym, jak istotne są warzywa i owoce w codziennej diecie nie trzeba nikogo przekonywać. Te produkty pełne są witamin, mikroelementów, soli mineralnych oraz związków organicznych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Aby jednak skutecznie czerpać z warzyw i owoców to, co najlepsze, ważna jest wiedza odnośnie ich obróbki oraz przygotowania. Jak jeść owoce i warzywa? Co wybierać? Czy mogą one zaszkodzić?

Obróbka cieplna

Nie jest tajemnicą, iż obróbka cieplna pozbawia warzywa i owoce cennych witamin i mikroelementów. Wszystko w wyniku wysokich temperatur, które utleniają cenne witaminy. Podczas gotowania warzywa tracą ponad połowę swoich cennych składników, dlatego tak ważne jest jedzenie ich w nieprzetworzonej formie. Oczywiście w przypadku takich warzyw jak ziemniaki, buraki czy bataty konieczne jest ich ugotowanie przed spożyciem. Jakie warzywa w takim razie warto wybierać, aby nie było konieczności ich obróbki? Z pewnością produkty takie jak sałatki i surówki stworzone z sałat, kapusty, przetartej marchewki, świeżych pomidorów, ogórków, papryki, porów. Jeśli faktycznie warzywo wymaga podgotowania starajmy się wykorzystywać do tego parę wodną – warzywa gotowane na parze zachowują znacznie więcej składników odżywczych niż te, które gotujemy bezpośrednio we wrzącej wodzie. Wśród takich warzyw warto wymienić brokuły pocięte w różyczki, kalafior, niewielkie kawałki marchewki.

Warzywa jako przekąska

osoby pragnące dbać o swoją figurę oraz zdrową dietę z pewnością powinny pomyśleć o warzywach i owocach jako codziennych przekąskach. Z pewnością będą one znacznie zdrowszą alternatywą dla słodkich przekąsek czy ciastka do kawy, pozwolą również zapełnić żołądek i zaspokoić głód. Jakie produkty wybierać? Przydatne okażą się marchewki pokrojone w paski, brokuły, kalarepa. Taką samą przekąską mogą być oczywiście również owoce – warto korzystać z tych świeżych, sezonowych. Osoby pragnące korzystać z bogactwa witamin również jesienią i zimą zachęcamy do sięgania po winogrona, jabłka, gruszki oraz owoce tropikalne, które w naszym kraju pojawiają się w okresie zimowym. Ze świeżych produktów wykonywać można również smaczne sałatki, które skutecznie zaspokoją głód.

Nadmiar owoców może szkodzić!

Czy nadmiar owoców i warzyw może być szkodliwy? W przypadku spożywania nadmiernej ilości słodkich owoców – tak. One również mogą prowadzić do zwiększania wagi jak również prowadzić do chorób zębów, takich jak próchnica. Jakie owoce mogą stanowić największe zagrożenie? Do najbardziej kalorycznych owoców zaliczamy przede wszystkim winogrona, brzoskwinie, ale również owoce mango, melony, czereśnie, nektaryny.

Warzywa i owoce zimą

Kiedy nie mamy możliwości sięgnięcia po świeże produkty warto wykorzystywać to, co znajdziemy na sklepowych półkach. Przede wszystkich niech będą to warzywa puszkowane: kukurydza, groszek, fasola, cieciorka. W dalszej kolejności sięgajmy również po puszkowane owoce, które doskonale sprawdzą się jako dodatek do deserów. Wśród nich np. brzoskwinie czy ananasy.

Post a Reply