Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on wrz 9, 2015 w Dieta | 0 comments

Pomidor – niedoceniony sprzymierzeniec w walce o zdrowie

Pomidor – niedoceniony sprzymierzeniec w walce o zdrowie

Kto z nas nie lubi pomidorów? Świetnie sprawdzają się jako świeży dodatek do kanapek, składnik sałatek, zup, sosów, ale również wspaniale smakują w formie suszonej z dodatkiem na przykład oliwy z oliwek. Pomidory spożywamy stosunkowo często – są łatwo dostępne i tanie. Często nie zdajemy sobie jednak sprawy z faktu, że warzywa te to prawdziwa kopalnia minerałów, witamin, ale i składników działających antynowotworowo czy przeciwdziałających starzeniu. Dlatego też, warto zwiększyć ilość pomidorów w codziennej diecie.
W Europie pomidory pojawiły się po roku 1492, a więc po odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Co ciekawe, krwistoczerwone warzywo, być może ze względu właśnie na swój żywy kolor, początkowo uznawane było za roślinę trującą i hodowano je jedynie ze względów estetycznych. Z biegiem czasu przekonano się jednak, że pomidor pozostaje zarówno smaczny, jak i zdrowy, a mnogość form jego podawania czyni go uniwersalnym składnikiem potraw.

Jakie składniki odżywcze zawierają pomidory? Czerwone warzywa to prawdziwy skarbiec witamin z grupy B – B1, B2 oraz B6. Związki te odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, a więc zdolność koncentracji, przedłużonego wysiłku umysłowego, a jednocześnie spokój, wewnętrzną równowagę, walkę ze stresem i dobre samopoczucie. Witaminy z grupy B istotne są również dla właściwego stanu narządu wzroku i zachowania zdrowia skóry i błon śluzowych. Pełnią też ważną rolę dla układu krążenia – ich prawidłowy poziom w ustroju zapobiega miażdżycy, niedokrwistości i ma korzystny wpływ na pracę serca. Pomidor bogaty jest również w witaminę K niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania układu krzepnięcia, gojenia ran oraz mineralizacji kości.
Każda kobieta doceni czerwone warzywa jako sprzymierzeńców w walce o urodę. Pomidory zawierają bowiem biotynę – składnik, który troszczy się o piękną, zdrową skórę i mocne, lśniące włosy. W omawianych warzywach znajdują się również antyoksydanty (przeciwutleniacze) – substancje, które swój udział mają w zapobieganiu starzeniu się organizmu – wyglądamy więc i czujemy się młodziej.

Co ciekawe, pomidor to naprawdę potężna broń w walce z… rakiem! Badania dowodzą, że sprowadzone do Europy w XV wieku warzywo zawiera znaczne ilości likopenu. Składnik ten występuje zarówno w pomidorach surowych, jak i tych poddanych obróbce termicznej. Likopen potrzebny jest szczególnie mężczyznom – udowodniono bowiem, że posiada potencjał do zapobiegania rakowi prostaty. Każda troskliwa partnerka powinna więc dbać o odpowiednią zawartość czerwonych warzyw w diecie ukochanego mężczyzny.

Pomidory stanowią też źródło składników mineralnych. Są szczególnie bogate w potas (istotny między innymi dla prawidłowej pracy mięśnia sercowego, mięśni szkieletowych i równowagi kwasowo-zasadowej), fosfor (niezbędny do funkcjonowania każdej komórki organizmu), magnez (gwarancja koncentracji i pomoc w walce ze zmęczeniem) oraz wapń (odpowiedzialny za stan układu kostnego).
Dlatego też, do każdego posiłku w codziennej diecie warto dodać zdrowy, nietuczący, łatwo dostępny i tani składnik – pomidor.

Post a Reply