Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Niedoczynność tarczycy a dieta

Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny zwracać baczną uwagę na swoją codzienną dietę. Jest to spowodowane między innymi tym, że przy tej chorobie znacznie spowalnia się proces przemiany materii w organizmie, a to z kolei prowadzi do łatwego i szybkiego przybierania na wadze. Dietę związaną z niedoczynnością tarczycy najlepiej jest konsultować z lekarzem (endokrynologiem i dietetykiem), gdyż musi ona współgrać z przyjmowanymi lekami i hormonami oraz potrzebami organizmu, które są inne niż u zdrowych osób.

Jednym ze składników, na który trzeba zwracać zwiększoną uwagę jest białko. Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy potrzebują tego składnika w zwiększonej ilości. Powinno ono stanowić aż 15% całej energii, jaką człowiek przyjmuje każdego dnia. Dlaczego białko jest takie ważne w diecie osoby z niedoczynnością tarczycy? Gdyż składnik ten ma przyśpieszający wpływ na tempo przemiany materii, a ponadto wpływa na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej (stymuluje je). Ale nie można sobie tak po prostu zwiększyć podaży białka. Ten krok bowiem niesie za sobą większe zapotrzebowanie organizmu na spożywanie płynów. Należy liczyć, że organizm w ciągu doby powinien przyjąć od 1,5 do 2 litrów wody, oczywiście najlepiej mineralnej niegazowanej.

Kolejny składnik, na który osoby z niedoczynnością materii powinny zwracać uwagę, to tłuszcze. Należy je zminimalizować w codziennej diecie ? dotyczy to przede wszystkim tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze powinny stanowić ok. 25% dziennego źródła energii, jednak najlepiej, by były to tłuszcze roślinne, np. olej rzepakowy, słonecznikowy czy oliwa z oliwek. Posiadają one zdrowe dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe (zalecane nawet niemowlętom). Te same tłuszcze można znaleźć np. w rybach, które również powinny być ważnym elementem opisywanej tu diety. Jednak i w przypadku ryb, i mięs oraz produktów mlecznych, starajmy się wybierać produkty chude. Jeśli zaś chodzi o pieczywo i inne produkty zbożowe, najlepsze i najzdrowsze są pełnoziarniste.

Post a Reply