Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Jedz i zabezpiecz się przed przeziębieniem

Jedz i zabezpiecz się przed przeziębieniem

Przejściowe okresy pogodowe – przełom zimowo-wiosenny i jesienno-zimowy to czas zwiększonej zapadalności na grypę i przeziębienie. Nie mamy jednak czasu chorować. Konieczność spędzenia kilku, a czasem kilkunastu dni w łóżku powoduje, że poważnie zaniedbujemy obowiązki rodzinne i zawodowe. Często decydujemy się więc na nierezygnowanie z pracy i leczenie objawowe pozbawione niezbędnego dla rekonwalescencji działania przyczynowego i odpoczynku. To zaś sprzyja dalszemu rozprzestrzenianiu się infekcji – zarażamy pasażerów komunikacji miejskiej, współpracowników – i niebezpiecznym powikłaniom. Najlepiej jest więc po prostu nie chorować. Zamiast leczyć, postarajmy się skupić na zapobieganiu. Prewencję zaś silnym ramieniem wspiera zdrowa dieta.

Co jeść, aby uniknąć zachorowania na pospolite choroby wirusowe? Przede wszystkim, niesprzyjające pod względem warunków atmosferycznych okresy w roku nie są dobrym momentem na wprowadzanie drastycznych diet odchudzających (o ile oczywiście istnieje w ogóle dobry moment na korzystanie z tego typu sposobów na utratę wagi). Radykalne ograniczanie spożycia kalorii może bowiem osłabić organizm i spowodować zaburzenia w funkcjonowaniu układu odpornościowego, który w sytuacji zagrożenia patogenem nie będzie zdolny do prawidłowej odpowiedzi i walki z drobnoustrojami. Dlatego też, sprzymierzeńcem w walce o zachowanie zdrowia jest zbilansowany jadłospis zapewniający dobowe minimum kaloryczne. Nie oznacza to jednak, że chłodniejsze okresy wykluczają stosowanie diet i prowadzenie boju z niechcianymi kilogramami. Nie powinniśmy bowiem folgować sobie – rezygnacja ze słodyczy, słonych przekąsek, fast food’ów i gazowanych napojów to wciąż zasada, której należy przestrzegać.

Do jadłospisu warto wprowadzić większe ilości warzyw i owoców. Naturalne witaminy i mikroelementy wesprą funkcjonowanie systemu limfatycznego, wzmocnią bariery ochronne i utrudnią wnikanie do organizmu patogenów. Na bazie warzyw można skomponować pyszną sałatkę, a przy użyciu owoców przygotować własny sok pozbawiony dodatku szkodliwego cukru i konserwantów. Pamiętajmy, że korzystanie z zasobnych w składniki odżywcze darów natury jest znacznie lepsze, aniżeli sięganie po sztuczne suplementy czy leki, których stosowanie nierzadko łączy się z niepożądanymi skutkami ubocznymi.

Aby ustrzec się przed chorobą, warto również dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. W wolnych chwilach, nawet jeśli nie odczuwamy silnego pragnienia, należy sięgać po wodę i inne, najlepiej niesłodzone napoje. Właściwy poziom wody w ustroju wzmacnia organizm i zapewnia nie tylko zdrowie, ale i piękną, elastyczną skórę o młodym wyglądzie.

Słodycze, choć potrafią poprawić humor i (na krótką metę) zadbać o dobre samopoczucie, w okresie wzrostu ryzyka zachorowania na przeziębienie i grypę pozostają niewskazane. Czekoladka czy cukierek kilka razy w tygodniu oczywiście drastycznie nie obniżą naszej odporności, jednak badania naukowe wskazują, że większe ilości glukozy w diecie niekorzystnie wpływają na ludzką odporność.
Korzystajmy więc z diety – naturalnej terapii i żyjmy w myśl zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Post a Reply