Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Dziecko na diecie – czyli jak rozwiązać problem otyłości u dzieci

Dziecko na diecie – czyli jak rozwiązać problem otyłości u dzieci

Problemy z otyłością pojawiają się już u dzieci – jak sobie z tym radzić? Badania dowodzą, że w Polsce problem z nadwagą dzieci, nawet w tym młodszym wieku, jest coraz większy i że jesteśmy jednym z najszybciej tyjących społeczeństw w Europie. Stąd dość drastyczne posunięcia rządu dotyczące zmian w sposobie żywienia dzieci w szkolnych stołówkach oraz w zarządzaniu szkolnymi sklepikami.

Zmiany wprowadzone przez rząd doprowadziły do ogromnej dyskusji społecznej. Wiele osób sprzeciwia się ustawie, ponieważ – jak twierdzą – ona zwyczajnie nie działa. Sprzeciw dzieci i dorosłych nie dotyczy jednak jedynie ich zdroworozsądkowości, a tego, że niestety większość społeczeństwa nie zwraca uwagi na sposób odżywiania się. Naruszono naszą wolność, więc się buntujemy. Czy słusznie? Niezależnie od odpowiedzi na to pytanie powinniśmy zadbać, by nasze dzieci odżywiały się w sposób prawidłowy, a rządowa ustawa na pewno w tym nie przeszkodzi.

Żeby radzić sobie z otyłością dziecka, należy najpierw zastanowić się, jakie mogą być jej przyczyny. Niestety ważnym czynnikiem są uwarunkowania genetyczne. Rodzice otyli powinni szczególnie dbać o dietę dziecka i jego sposób odżywiania się. Nie należy przekarmiać dziecka, ale dostarczyć mu wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Zacząć pracę należy jednak od siebie. Dlatego też rodzice powinni zmienić nawyki na właściwe, by dzieci nie podjadały miedzy posiłkami słodkich przekąsek oraz nie wychodziły z domu bez śniadania.

Rodzice mają wpływ na późniejsze zdrowie dziecka już od najwcześniejszych lat, a co równie ważne – na jego późniejsze problemy z otyłością może mieć również wpływ to, jak odżywiała się kobieta w trakcie ciąży. I tu więc odpowiedzialni rodzice powinni dbać, by dziecko – poprzez matkę – otrzymywało właściwie dobrane posiłki.

Walka z otyłością u dzieci polega na stworzeniu dziecku zbilansowanej diety i zachęceniu go do prowadzenia bardziej aktywnego trybu życia. Ważne jest to, że nie namówimy dzieci do spożywania mniejszej ilości słodyczy, a większej ilości warzyw, jeśli sami tego nie zaczniemy robić. Dawajmy więc dobry przykład. Po pierwsze znajdźmy czas na wspólne śniadanie. To moment, kiedy możemy porozmawiać z wszystkimi członkami rodziny, zanim rozejdziemy się do swoich spraw. Warto się zdyscyplinować i wstawać wcześniej, by mieć chwilę dla rodziny, a przy okazji – zadbać o to, by pożywne śniadanie dało dzieciom energię do pracy i aktywności w szkole. Dzięki zdrowemu śniadaniu dziecko będzie się lepiej koncentrować i mniej będzie narażone na problemy z wagą. Nauczenie dziecko, że nie powinno jeść w pośpiechu to bardzo ważny obowiązek każdego rodzica.

Kolejna sprawa to aktywizacja. Nie wystarczy krzyknąć, by dziecko przestało siedzieć przed komputerem. Warto wyjść na rodzinny spacer lub wycieczkę rowerową, w weekend znaleźć czas na wspólny wypad na basen albo plac zabaw. Może uda się znaleźć taki sport, który będzie przyjemnością dla wszystkich członków rodziny? Bez zadbania o aktywność fizyczną, wprowadzenie zdrowej diety będzie jedynie połowicznym sukcesem.

Post a Reply