Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Dieta Paleo

Dieta Paleo

Dieta paleo, czyli paleolityczna. Innymi słowy dieta pierwotna, nazywana również często dietą naszych przodków. Naukowcy twierdzą, że w kwestii żywienia, ewolucja zatrzymała się jakieś 10 tys lat temu, kiedy to gatunek homo sapiens dobrze się rozwinął i zadomowił na Ziemi. Opiera się na licznych badaniach naukowych. Dieta paleo zakłada powrót do nawyków żywieniowych naszych odległych przodków z okresu paleolitu. Byli oni zbieraczami-myśliwymi. Ten sposób odżywiania wcale nie gloryfikuje i nie każe powielać nam sposobu odżywiania jaskiniowców, ponieważ jak sami możemy się domyślić, nie był on doskonały. Ona raczej eliminuje pożywienie, którego nasi przodkowie nie jedli, a nasze organizmy nie dostosowały się do niego w wyniku ewolucji. Podstawowym pytaniem zadawanym sobie na tej diecie jest: „Czy moi przodkowie mogli to jeść?” W zasadzie dieta paleo sprowadza się do 3 rzeczy. Produktów, które możemy jeść, tych które należy wyeliminować i ćwiczeń fizycznych.

Co można jeść na diecie:
Dieta paleo nie mówi ile czego należy jeść, ale co spożywać należy i czego nie, aby zachować zdrowie i sprawność naszych przodków. Na liście produktów, którymi możemy się zajadać znajdziemy przede wszystkim pokarmy wysokobiałkowe. To one zapewniają nam energię i dostarczają niezbędnych składników odżywczych. Zaleca się, aby było to przede wszystkim chude, białe mięso jak owoce morza, ryby, kurczak, chude kotlety cielęce, czy wieprzowe. Wśród tych produktów może znaleźć się także wątróbka wołowa. Produkty te zawierają bardzo dużą ilość białka, przez, co nie musimy martwić się o uczucie głodu. Kolejnymi produktami są warzywa i owoce. Te pierwsze w ogromnych ilościach. Śmiało możemy spożywać ich ile tylko damy radę. Warzywa i owoce to bardzo cenne źródło wielu witamin. Nie żałujmy sobie. Co jeszcze możemy jeść? Orzechy, nasiona np. słonecznika, czy pestki dyni, zioła i przyprawy, miód, naturalne tłuszcze. Warto wybierać te wartościowe, dostarczające kwasów Omega 3.

Czego nie jeść na diecie:
Nasi przodkowie rozpoczęli uprawę zbóż i hodowlę zwierząt w okresie neolitu. Była to rewolucja, która na zawsze zmieniła nasz sposób odżywiania. Jednak zmiana ta, wg zwolenników tego sposobu żywienia, nastąpiła zbyt szybko. W efekcie nasz organizm nie zdążył przyzwyczaić się do tego typu pokarmów. Wybierając sposób żywienia naszych przodków będziemy musieli zrezygnować z: mleka i produktów mlecznych, zbóż pod każdą postacią, roślin strączkowych, ziemniaków i innych warzyw zawierających dużo skrobi, produktów zawierających przetworzony cukier, tzw rafinowany. Ostatnim z produktów jest sól. Powinniśmy całkowicie z niej zrezygnować, na rzecz chociażby wyżej wymienionych przypraw i ziół.

Ćwiczenia fizyczne:
Nasi przodkowie musieli polować i zbierać swoje pożywienie. Nie czekało na nich zapakowane w plastikowe pojemniki. Z tego powodu aktywność fizyczna również leży u podstaw tego stylu życia. Warto przede wszystkim skupić się na ćwiczeniach aerobiczych. Pomogą one szybciej spalić zbędną tkankę tłuszczową, poprawić kondycję i kompozycję sylwetki.
Na końcu warto podkreślić, że dieta paleo to nie kolejna z sezonowych diet, ale sposób na życie.

Post a Reply