Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Napisane by on w Dieta | 0 comments

Dieta nastolatków, a sposoby odchudzania się wśród młodzieży

Dieta nastolatków, a sposoby odchudzania się wśród młodzieży

Każdy wiek rządzi się własnymi prawami. Jasnym jest, że osoby dorosłe mogą sobie pozwolić na nieco inne nawyki żywieniowe. Tymczasem dzieci i młodzież otaczamy większą opieką, w obawie, by nie zabrakło im odpowiednich składników odżywczych, koniecznych dla prawidłowego rozwoju. Zarówno psychicznego, jak i fizycznego.

Niestety jednak w okresie dojrzewania często pojawia się problem nadwagi. Dlaczego? Związane jest to z wieloma przyczynami. Trzeba jednak pamiętać, że organizm w okresie wzmożonego rozwoju jest wyjątkowo narażony na niedobór pewnych składników mineralnych lub witamin. Z odchudzaniem się należy więc szczególnie uważać. Nawet jeśli nastolatek ma problemy z wagą, niedopuszczalne są radykalne głodówki czy niebezpieczne specyfiki. Mogą one doprowadzić nie tylko do zaburzeń w rozwoju, ale także poważnych problemów zdrowotnych. Anoreksja i bulimia to choroby bardzo często występujące właśnie w okresie dojrzewania. Nie tędy więc droga. Drastyczne sposoby odchudzania i czasowe głodówki mogą doprowadzić do efektów odwrotnych od zamierzonych i do tego – do złego stanu psychicznego. Osoba młoda szczególnie mocno potrzebuje akceptacji i dlatego tak bardzo dąży do uzyskania zadowalającej wagi, musi jej jednak ktoś w tym pomóc.

Najlepiej udać się z nastolatkiem do dietetyka. On ustali czy waga dziecka wymaga korekty i ustali, jak powinno wyglądać jego odżywianie. Chodzi tu oczywiście o to, co będzie jadł, ale także w jakich porcjach i w jakiej częstotliwości. Złe nawyki żywieniowe są nawet dla dorosłych przyczyną wielu chorób – mając więc dzieci powinniśmy działać odpowiedzialnie i nie dawać im negatywnych wzorców. Podstawą są prawidłowe nawyki żywieniowe. Nie powinno się jeść w pośpiechu, a pożywne śniadanie powinno być najważniejszym posiłkiem dnia.

Co to znaczy pożywne śniadanie? W każdym posiłku powinny znaleźć się trzy grupy produktów:

  • białkowe,

  • węglowodanowe,

  • tłuszcze (te ostatnie w niewielkiej ilości).

Powinniśmy jeść jak najczęściej pełnoziarnisty chleb. Przyda się podczas śniadania obecność posiłku mlecznego, na przykład jogurtu, można go zjeść z musli. Ważne także, by posiłkowi towarzyszyły owoce i warzywa. Najłatwiej trzymać się zasady, by były one w trzech kolorach. Nastolatkowi, który ma problemy z nadwagą, powinno się ograniczyć ilość owoców na rzecz warzyw i oczywiście ograniczyć słodycze, a najlepiej całkowicie je wyeliminować. Nie powinno się pić słodkich i gazowanych napojów. Najlepsza jest woda i świeże soki z owoców lub warzyw.

Jeśli zastanawiasz się, jak powinno się odchudzać dziecko w wieku nastoletnim, to możesz mieć pewność, że najważniejsze są:

  • dobre nawyki żywieniowe,

  • wyeliminowanie podjadania,

  • unikanie jedzenia w pośpiechu,

  • jedzenie pełnowartościowych śniadań

  • rezygnacja ze słodyczy i fast-foodów,

  • regularne, pełnowartościowe posiłki.

Rola rodzica to wytłumaczenie nastolatkowi, jak powinien się odżywiać oraz poprzez dobry przykład wskazanie mu, jakie powinien mieć dobre nawyki związane z żywieniem. Zacznijmy więc od siebie!

Post a Reply